Haarshop.nl verbetert efficiëntie in picking en packing met 30 procent

Haarshop.nl heeft een nieuw systeem voor het verzamelen, verpakken en verzenden van orders in gebruik genomen. Dit nieuwe systeem maakt gebruik van zonepicking: een slimme conveyor verbindt de zones met elkaar en met het inpakstation. General manager Daan Jolink is uiterst content met dit systeem van MAAS Internal LogistiX, dat na een paar maanden al resulteert in een verbetering van de efficiëntie met 30 procent. “Als we het systeem verder gaan finetunen, gaan we zelfs richting de 40 tot 50 procent.”

Haarshop.nl verkoopt professionele haarproducten aan consumenten. Het assortiment varieert van shampoos een haarstijlproducten tot kappersscharen en stijltangen. “Het idee voor deze webshop is ontstaan vanuit een kapsalon. Klanten toonden interesse in de producten die de kapsalon gebruikte, maar online nergens verkrijgbaar waren. Je vindt bij ons dezelfde merken shampoo als in de drogisterij, alleen dan met een productlijn die kwalitatief een stuk beter is”, vertelt Daan Jolink, general manager van Haarshop.nl.

Inmiddels is Haarshop.nl uitgegroeid tot Nederlands grootste webshop in haarproducten. Vanuit het warehouse in Duiven verzendt het team van Jolink orders naar consumenten die bereid zijn iets meer uit te geven aan goede producten. “Behalve consumenten maken ook steeds meer zakelijke klanten gebruik van onze webshop. Door de groei waren we genoodzaakt om te investeren in een nieuw systeem voor picking en packing.”

Niet meer alles controleren

Het nieuwe systeem van MAAS Internal LogistiX is ingericht op zonepicking. Een rollenbaan transporteert de verzenddozen met barcodelabels naar het orderpickgebied met legbordstellingen, dat verdeeld is in vier zones. Aan de hand van de barcode, gekoppeld aan een klantorder, wordt elke doos uitgesluisd naar de juiste zone. In elke zone staat een operator die de barcode scant en vervolgens de artikelen in zijn gebied verzamelt. Als hij klaar is, plaatst hij de verzenddoos weer op de hoofdbaan. Die brengt de doos naar de volgende zone of naar het inpakstation.

Voordat de verzenddozen het inpakstation bereiken, passeren ze een controlestation. Het scannen van de barcode op de doos maakt duidelijk of de inhoud gecontroleerd moet worden of niet. “Voorheen controleerden we standaard de inhoud van elke doos. In ons assortiment hebben we bijvoorbeeld haarverf in 150 verschillende kleuren. De verpakking ziet er hetzelfde uit, alleen de opschrift is anders. Dan is een fout snel gemaakt”, legt Jolink uit. “Omdat we nu elke pick middels barcodescanning valideren, hoeven we minder te controleren.”

Best passende doos

Na het controlestation voert de rollenbaan de verzenddozen naar het inpakstation, waar de pakbon en eventueel opvulmaterialen worden toegevoegd. Vervolgens duwt een medewerker de dozen door de halfautomatische dozensluiter, die tape aanbrengt. Een labelapplicator zorgt tot slot ervoor dat het juiste verzendlabel op de doos wordt bevestigd. “Aanvankelijk hadden we op dit inpakstation één persoon ingepland, maar daar staan nu twee personen naast elkaar. Dat biedt ons de gelegenheid om voor het sluiten van de doos nog even een laatste visuele controle op de inhoud te verrichten”, vertelt Jolink.

Het picking- en packing-systeem wordt volledig aangestuurd door MAAS Material Flow Control (MFC). Deze besturingssoftware van MAAS Internal LogistiX is daarvoor gekoppeld aan de WMS-module van Exact, het ERP-pakket dat Haarshop.nl gebruikt. Jolink: “Dat begint al met de selectie van het juiste doosformaat voor de start van het orderpickproces. MAAS MFC berekent het volume van de order en genereert een voorstel voor de best passende doos.”

30 procent efficiënter

Binnen twee maanden na de ingebruikname is de efficiëntie al met 30 procent gestegen. Haarshop.nl is niet alleen minder tijd kwijt met controleren van de inhoud van verzenddozen, maar ook met orderpicken. Voorheen legde elke orderpicker met een orderpickkar een vaste route af door het hele gebied met legborden. Nu bestrijkt elke orderpicker maar één zone, wat leidt tot kortere loopafstanden. “Ons belangrijkste doel is bereikt: een grotere orderstroom verwerken met hetzelfde of zelfs minder mensen. Als we het systeem verder gaan finetunen en aan de slag gaan met de ABC-indeling van de artikelen in de vier zones, gaan we richting een efficiëntieverbetering van 40 tot 50 procent.”

Een ander belangrijk voordeel is de veel kortere inwerktijd van nieuwe mensen. “Het is vooraf vaak lastig inschatten hoeveel mensen we daadwerkelijk nodig hebben. Daarom moeten we soms snel kunnen opschalen. In het oude systeem duurde het lang voordat een nieuwe medewerker efficiënt kon opereren. Met dit systeem is een nieuwe orderpicker na een korte instructie binnen een paar uur al bijzonder productief”, vertelt Jolink, die de samenwerking met MAAS Internal LogistiX prijst. “Het hele systeem is volgens plan geïnstalleerd. Als het nodig was een stapje extra te zetten, deden de mensen van MAAS dat ook.”

Flexibel en schaalbaar

De implementatie van het nieuwe picking- en packing-systeem vergde een relatief grote investering van Haarshop.nl. Jolink. “De vier oude orderpickkarren met de bijbehorende scanners hadden het einde van hun levensduur bereikt. Investeren in iets nieuws moesten we hoe dan ook. Nu beschikken we echter over een systeem dat flexibel en schaalbaar is. We kunnen groeien zonder direct in nieuw equipment hoeven te investeren. Wij zijn klaar voor de toekomst.”

Meer over Haarshop.nl

Haarshop.nl levert professionele haarproducten aan consumenten en zakelijke klanten in Nederland. Het assortiment bestaat uit producten die speciaal zijn ontwikkeld voor professionals. Deze producten worden gefabriceerd met speciale concentraties, formules en ingrediënten, die alleen het beste resultaat opleveren. In de loop der jaren is het assortiment uitgebreid met onder meer cosmetica en huidverzorgingsproducten. Klanten die voor 22.00 uur bestellen, hebben hun producten de volgende werkdag in huis. Vanaf € 30,- is verzending gratis. Kijk voor meer informatie op www.haarshop.nl.