Delicia pallet transportsysteem

Zoetwarenproducent Delicia heeft de afvoer van pallets op de productievestiging in Tilburg met hulp van MAAS Internal LogistiX aanzienlijk verbeterd. Een gemechaniseerd transportsysteem inclusief rollenbaan, robot, foliewikkelaar en labelapplicator verzorgt het transport van productie naar een automatisch vrachtwagenbeladingssysteem, dat een complete lading in tien minuten in een oplegger schuift. Operationeel directeur Jan-Willem Pikaar van Delicia: “Het systeem zorgt voor veel rust en levert een belangrijke bijdrage aan de besparing van 10 tot 15 procent op de logistieke kosten.”

 

 

Delicia maakt hagelslag en ander strooibaar broodbeleg dat onder private label wordt geproduceerd voor supermarktketens. Daarnaast voorziet het bedrijf gepofte mais, cornflakes en andere producten van een chocoladecoating, bijvoorbeeld voor gebruik als taartversiering of als bijlage bij zuiveltoetjes. “We hebben één productievestiging in Tilburg. Daarvandaan leveren wij aan klanten in heel Europa, van Rusland tot Spanje. Met succes: de afgelopen tien jaar is de omzet gestaag gegroeid”, vertelt Jan-Willem Pikaar, operationeel directeur bij Delicia.

De groeiende omzet leidde tot inefficiënties op de locatie in Tilburg. Steeds meer interne opslagruimte werd opgeofferd voor nieuwe productielijnen. Steeds meer goederen werden extern opgeslagen bij een logistiek dienstverlener verderop in Tilburg. Niet alleen eindproducten, maar ook halffabricaten. “Wij verkopen veel mixen van verschillende producten. Die kunnen we niet allemaal tegelijk produceren en moeten we dus tussentijds opslaan. Dat leidde tot veel pendeltransport en veel extra handling”, verklaart Pikaar.

Automatisch vrachtwagenbeladingssysteem

Enkele jaren geleden maakte Delicia de keuze om de logistiek helemaal opnieuw in te richten. Op de productievestiging in Tilburg liet Pikaar een nieuw magazijn voor 3500 pallets bouwen, voornamelijk bestemd voor de opslag van halffabricaten. Voor de afvoer van de pallets met eindproducten riep hij de hulp in van MAAS Internal LogistiX, dat een gemechaniseerd intern transportsysteem inclusief twee labelapplicators, een topveldispenser en een foliewikkelaar leverde. De rollenbaan met een totale lengte van 80 meter heeft een capaciteit van 30 pallets per uur.

Het eind van dit systeem bestaat uit een automatisch vrachtwagenbeladingssysteem, waarop een complete vrachtwagenlading kan worden klaargezet. Als de vrachtwagen arriveert, schuift die lading binnen tien minuten de laadruimte in. “Dit systeem bespaart ons heel veel tijd”, zegt Pikaar. “We hadden voorheen niet eens een laadkuil. We moesten de pallets met een heftruck achterin de oplegger zetten, waarna de chauffeur ze met een handpallettruck op de goede plaats diende te zetten. Voor het laden van een vrachtauto hadden twee mensen al snel een half uur nodig. Nu gebeurt dat volledig automatisch.”

Rollenbaan met extra buffercapaciteit

Het eerste contact met MAAS Internal LogistiX ontstond op een beurs. Na een uitgebreid selectietraject koos Delicia voor de oplossing van deze system integrator. “Dat heeft natuurlijk te maken met de prijsstelling, maar ook met het totale concept. Omdat de conveyor de inpakafdeling doorkruist, wilden wij beslist geen kettingbaan met de kans op beschadiging van pallets en rondvliegende splinters. MAAS kwam met een rollenbaan, die in een U-vorm om de inpakafdeling loopt.”

Belangrijk is de buffercapaciteit van de rollenbaan, goed voor 32 europallets of 26 blokpallets. “De productie gaat 24 uur per dag 7 dagen per week door, maar de logistiek ligt elke nacht stil tussen 22.00 en 5.00 uur. De pallets die dan uit de productie komen, kunnen we nu op de rollenbaan bufferen”, vertelt Pikaar, die nog altijd achter het gekozen oplossing staat. “Niet alleen het concept is goed, maar ook de betrouwbaarheid van het systeem. Vanaf dag één heeft het systeem soepel gedraaid. We hebben alleen een kleine aanpassing moeten maken om meerdere palletformaten te kunnen verwerken.”

Aansturing van palletiseerrobot

Het systeem start bij een robot die net als de rest van het systeem wordt aangestuurd door MFC, het besturingssysteem van MAAS Internal LogistiX. Deze robot stapelt de dozen uit productie op een lege pallet, die via een rollenbaan wordt afgevoerd. De robot is in totaal goed voor tachtig procent van de afgevoerde pallets. De andere twintig procent wordt handmatig met heftrucks op een van de twee invoerstations geplaatst. Een traversewagen zorgt ervoor dat de drie stromen worden samengevoegd op één rollenbaan, waarna de pallets in folie worden gewikkeld en van een SSCC-label worden voorzien.

De aansturing van de robot vergde de nodige uitdaging, geeft Pikaar toe. “Het was geen gemakkelijk, maar uiteindelijk wel een succesvol project. Mede dankzij de flexibiliteit en oplossingsgerichtheid van MAAS.” De terugverdientijd van de investering in het MAAS-systeem is lastig te berekenen. Het systeem is immers onderdeel van een groter logistiek project. “Maar de voordelen zijn duidelijk. Omdat we nu veel minder handling hebben, zorgt het systeem voor veel rust op de werkvloer. Het maakt het leven gemakkelijker en levert een belangrijke bijdrage aan een besparing van 10 tot 15 procent op de logistieke kosten.”

Meer over Delicia

Delicia is expert in chocolade en decoratie. Het bedrijf is in 1938 opgericht met één doel: Make Life Delicious. Samen met partners creëert Delicia heerlijke chocolade decoraties en ingrediënten. Belangrijke waarden daarbij zijn flexibiliteit, transparantie en betrokkenheid. Delicia levert onder private label aan foodretailers in binnen- en buitenland en is toeleverancier van bakkerijen en internationale spelers in de ijs-, zuivel- en ontbijtgranenindustrie. Kijk voor meer informatie op www.delicia.nl.

Pallets per uur

Productie dagen per jaar

24/7 productie

%

Logistieke kosten besparing